MATEMATIKA


25.11.2020

GEOMETRIE:

JEŠTĚ PŘED GEOMETRIÍ MUSÍM ZAČÍT SE ZLOMKY. (UČ. STR. 48- A DÁLE ) . VYPADÁ TO, JAKOBY ZLOMKY VE 4, ROČNÍKU VŮBEC NEDĚLALI, STR. 48/3-PRAKTICKY NIKDO NEVĚDĚL, JAK ČÍST ZLOMKY. TROCHU SE CHYTAL DENIS . PROTOŽE JE TO UČIVO UŽ OD 4. ROČNÍKU, MĚLI BY ŽÁCI ZLOMKY alespoň UMĚT PŘEČÍST. ABYCH MOHL NA NĚCO NAVÁZAT, I KDYŽ JSME TO DĚLALI ON-LINE, MUSÍ PROSTĚ UMĚT PŘEČÍST ZLOMEK, PROTOŽE OD ZLOMKU SE VYVOZUJÍ DESETINNÁ ČÍSLA.

DÚ: 48/2-PÍSEMNĚ, 48/3 - ÚSTNĚ , 48/6- PÍSEMNĚ , 49/7, 11 - PÍSEMNĚ,


TÉMA: ÚHLY - JE POTŘEBA DODĚLAT A ZOPAKOVAT V UČ. STR. 15/4, 5, 6, 7 -PÍSEMNĚ

- TROJÚHELNÍKY -STR. 29- CELOU - 1,2,3,4, RÝSOVÁNÍ: PŘIPOMÍNÁM PRO CELOU TŘÍDU:

-JAKÁ STRANA LEŽÍ PROTI VRCHOLU -PODLE OBRÁZKU V UČEBNICI

- JAK RÝSOVAT  TROJÚHELNÍK - ÚKOL 1, 2, 3, 4

- JE POTŘEBA SI ZOPAKOVAT RÝSOVÁNÍ TROJÚHELNÍKU. POKUD JSTE SE TO UČILI JINAK, BUDETE SI ZVYKAT NA II. STUPNI NA TROCHU JINÝ ZPŮSOB, POKUD JSTE TO DĚLALI JINAK, TAK TO UDĚLÁME HNED. A JEDNÁ SE HLAVNĚ O PRVNÍ ČÁST - ZAČÁTEK.

PŘÍKLAD: STR. 29/1 - NARÝSUJ TROJÚHELNÍK  ABC, KDE STRANA a = 6 cm/STRANA /BC/, STRANA b=4 cm, STRANA /AC/ a STRANA c= 5 cm/STRANA /BA/. BOŽSKÉ JE, UDĚLAT SI NEJDŘÍV NÁČRTEK RUKOU (JAKO I U JINÝCH PŘ. Z G.). UDĚLÁM SI NÁČRTEK: STRANA a LEŽÍ VŽDY NAPROTI VRCHOLU A, STRANA b LEŽÍ VŽDY NAPROTI VRCHOLU B A STRANA c LEŽÍ  vždy naproti vrcholu C. -UDĚLEJ SI NÁČRTEK RUKOU.

1. KROK-RÝSUJI STRANU a =6 cm, což je strana /BC/. !!!!!UDĚLÁM TO TÍM ZPŮSOBEM, ŽE SI PODLE PRAVÍTKA NARÝSUJI PŘÍMKU O KTERÉ VÍM , ŽE JE DELŠÍ NEŽ 6 cm. POTOM SI NA OKRAJI PŘÍMKY, KTEROU JSEM UDĚLAL(KOUKNU NA NÁČRTEK) UDĚLÁM BOD B.  VÍM, ŽE STRANA a MÁ DÉLKU 6 cm.CHYTNU KRUŽÍTKO A PRAVÍTKO, NAMĚŘÍM SI 6 cm. ZAPÍCHNU DO BODU B A POTOM SI NA TÉTO PŘÍMCE UDĚLÁM KRÁTKOU ČAROU BOD. TO JE BOD C. HURÁ, STRANA  a = /BC/ JE NA SVĚTĚ. PROČ TAKHLE? POKUD JSTE SE UČILI RÝSOVAT STRANU A=6 cm tak , že jste si dali na papír pravítko, u č. 0 udělali bod, potom udělali nějakou přímku(úsečku) a u 6 cm udělali zase nějakou čárku jako bod C, může dojít často k nepřesnostem v měření

2. KROK: RÝSUJI STRANU /CA/= b=4 cm, VEZMU DO KRUŽÍTKA 4 cm, PODÍVÁM SE DO NÁČRTKU, ZABODNU KRUŽÍTKO DO BODU C A OPÍŠU ČÁST KRUŽNICE. V TÉTO CHVÍLI JEŠTĚ NEVÍM, VE KTERÉM MÍSTĚ BUDE BOD A.

3. KROK: RÝSUJI STRANU c =/BA/=5 cm. OPĚT VEZMU DO KRUŽÍTKA DÉLKU STRANY  c = 5 cm. KRUŽÍTKO ZABODNU DO BODU B . TEĎ UŽ VŮBEC NEMUSÍM OPISOVAT ŽÁDNOU VELKOU ČÁST KRUŽNICE, STAČÍ MĚ  PŘEJET JEN ČÁST KRUŽNICE  Z PŘEDCHOZÍ ČÁSTI A EJHLE, MÁM POSLEDNÍ BOD  A.

4. KROK: KONTROLA

- JESTLI JSOU STRANY STEJNĚ , JAKO JE V ZADÁNÍ A JESTLI JSEM SE NESPLETL: NAPROTI VRHOLU A LEŽÍ STRANA a, NAPROTI VRCHOLU B LEŽÍ STRANA b A NAPROTI VRCHOLU C LEŽÍ STRANA c. PRO JISTOTU PŘEMĚŘÍM, JESTLI DÉLKY STRAN SOUHLASÍ SE ZADÁNÍM ÚKOLU A PŘEKONTROLUJI S NÁČRTKEM.



ÚKOLY DO 27.11.2020, JSME ZDÁ SE DOST POZADU, JINAK ŘEČENO , ŽÁCI UŽ ZAPOMNĚLI, PROTO TEĎ  BUDEME DĚLAT CVIČENÍ, KTERÉ JSOU OPAKOVACÍ ZE 4. ROČNÍKU, KTERÉ JE POTŘEBA SI STEJNĚ OBNOVIT, ALE ČAS NA TO ZKRACUJI

-PŘEVODY JEDNOTEK DÉLKY, ČASU, PROCVIČOVÁNÍ NÁSOBILKY I SE ZBYTKEM, NÁSOBENÍ POD SEBOU TROJCIFERNÝM ČINITELEM, +, - DO 1 MILIONU, ZLOMKY(ŠKOLA)

ÚKOLY PÍSEMNÉ / PROBRAT SLOVNĚ- DO KONCE TÝDNE -do 30.9.2020(KROMNĚ OSTATNÍHO UČIVA

-UČ. STR. 41/41, 42, 43, 44,

-UČ. STR. 42/47,  52, 55///////UČ STR. 43 /56, 61, 63 (VŠE PÍSEMNĚ, KDO MŮŽE S FOTO)

-ZLOMKY - UČ. STR. 48,54- JEN SE POKUSIT A  KDO BUDE UMĚT VYSVĚTLIT A SPOČÍTAT, AŤ TAK UDĚLÁ. UČ. 48-55. KDO TOMU NEBUDE ROZUMĚT UDĚLÁME SI PŮLHODINKU ON-LINE , JENOM KVŮLI TÉTO LÁTCE. JE TO I PRO MĚ TĚŽKÉ VYSVĚTLOVAT TOTO ON-LINE.

23

MIMO-ZVLÁŠTNÍ ÚKOL:  :1) VYPOČÍTEJ : 3/5 Z ČÍSLA 555

                                           2)VYPOČÍTEJ : 7/7  Z  ČÍSLA 398 327

                                           3) VYPOČÍTEJ: 2/6 Z ČÍSLA 1200

                                            4) VYPOČÍTEJ 1/200 000 Z ČÍSLA 2 0000 000

                                            5) ZKUS  ŘÍCT NEBO SVÝMI SLOVY NAPSAT, JAK JSI NA TY VÝSLEDKY PŘIŠEL. KDYŽ SE TI TO POVEDE OBSTOJNĚ, UDĚLÁME JAKO CELÁ TŘÍDA  PLAKÁT, KDE TY (TA ) TVOJE SLOVA BUDOU VISET.


16.11.2020  Po dnešní geometrii to vypadá, jako by ji žáci ve 4. ročníku vůbec nedělali, tak se na to budeme muset víc zaměřit, což nám sebere ale čas na další učivo. Jediný a řeknu + 3 další měli trošku pojem o rovinných obrazcích, že je něco rovnoběžné nebo kolmé. Až nebudete mít co dělat, s potomky proberte s nimi str. 10, 14,15. Zase na druhou stranu musím říct, že geometrie se dělá těžko on-line.   Zdraví R.P. Pište, volejte.



ÚKOLY DO 20.11.2020 +  (DOLE GEOMETRIE)

PÍSEMNĚ : UČEBNICE STR. 16/2,5, 7, STR. 17/9, 12, 13-SLOVNÍ ÚLOHA SROZUMITELNÝ ZÁPIS , VÝPOČET, ODPOVĚĎ , CV. 12, 15.

- STR. 25/25, 26, 27, 28

- STR. 30/ 1,4,7

- STR. 32/1, 2, 6

- STR. 33/9+ ZK. , CV. 16

-STR. 36/12, 13

-STR. 37/21, 22

STR. 38/27, 31,

STR. 40/34, 39, 4, PRO RYCHLÍKY - STR. 38/27, 31, 32


14.11.2020 DO 20.11. - GEOMETRIE

Moje zjištění už po první hodině geometrie, že žáci znají to, co už dávno znají jiní ve2.- 3. ročníku. Neberte to  zle, ale je to tak. Museli jsme si opakovat, co je bod, úsečka, polopřímka, přímka, rovnoběžnot, kolmost, včetně způsobu označení. Zopakuji, co potřebujeme v 5. r. do geometrie: 1. rovné pravítko -délka stačí 30 cm, trojúhelníkové pravítko(s pravým úhlem) a viditelnou!!!!!! ryskou uprostřed, kde je ryska používáním špatně vidět, zakupte nové za cca. do 10 ,- Kč, KRUŽÍTKO!!!!! - tady se vyplatí koupit kvalitní a nelitujte desetikorun, z věcí pro rýsování se vyplatí nejvíc - nerozjíždí se mu nožičky+ další závady se zasunováním hrotu, upadávající nožička, která drží tuž, ta nejde pořádně zašroubovat, sadu náhradních náplní        jsou to věci, které zdržují , vydrží mnohem víc a nevyhodí se po 2 měsících, někomu vydrží i několik let.(No, to jsem možná přehnal) Ale zkuste si představit vašeho potomka .

1. Pane učiteli, mě ten hrot od kružítka vždycky zajede dovnitř.

2.Pane učiteli, mě se ten utahovací kroužek odkutálel někam do třídy.

3. Pane učiteli, mě ta špička (hrot) na kružítku nedrží dobře a kývá se doleva nebo doprava.

4. Pane učiteli, ztratila se mi ten kroužek, co utahuje tuhu, aby držela.

5. Pane učiteli, ta tuha v kružítku mi pořád zalízá dovnitř.

6: Pane učiteli ten u............NEMÁME MOC MÍSTA. Zkusme se zbavit problémů alespoň  co se týká kružítek.

Protože nám to nejde moc dobře, zaměříme se  právě na geometrii.

DÚ: uč. str. 10/- do sešitu geometrie nebo na papír - všechny úkoly.

- str. 14, 15- pročíst a co bude k rýsování, to udělat, co bude k psaní, to napsat.

- STÁLE PŘIPOMÍNÁM - ZADÁNÍ ÚKOLU,  VÝPOČTY, ZÁPISY PÍŠEME PEREM . JEN RÝSOVÁNÍ DĚLÁME TUŽKOU!!!




11 . 11. . 2020 - platí cvičení do str. 30 v učebnici . Psal jsem všem, že se mají zastavit pro malý početníček do školy, došlo si 7 z Vás a protože jsem vám psal i potom, ale nikdo nepřišel, můžete se všichni dočkat opakování  , i z toho co je v tomto sešitu( navíc tam byly další stránky na opakování, spíš zábavné. Kontakt jste na mě  měli/ respektive rodiče/. Rozvážet vám to domů nebudu, takže kdo sešitek má a díval se na něj, má výhodu.

TROŠKU SE DĚSÍM. JE TO, JAKO BYSTE VE 4. ROČNÍKU NEDĚLALI PŘEVODY JEDNOTEK - DÉLKY, HMOTNOSTI, POŘÁDNĚ  NEVÍME, ŽE EXISTUJE MILIMETR, CENTIMETR, DECIMETR, METR, KILOMETR///// GRAM, DEKAGRAM, KILOGRAM, METRICKÝ CENT,TUNA. 

24.10.2020

Pokud jste zvládli, to co jsem posal naposledy, Platí:

1. Stálé procvičování násobilky(čeká nás dělení dvojciferným dělitelem , př. 956234 : 35

2. POŘADÍ VÝPOČTŮ - v delším příkladu  se nám může objevit plus, minus, krát , i děleno a k tomu závorky jak na takový příklad ? PRAVIDLA - KDO MÁ PŘEDNOST?

a)    VŽDY NEJDŘÍVE ŘEŠÍM TO, CO JE V ZÁVORKÁCH

b)    POTOM ŘEŠÍM A POČÍTÁM  NÁSOBENÍ A DĚLENÍ

c)     NAKONEC SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ

PŘÍKLAD: (MŮŽU SI HO ROZEPSAT A NAPSAT SI NAD ZÁVORKY JEJICH VÝSLEDEK .              5 . (15 - 10) + 6 . ( 85 - 5 ) = 5 . 5 + 6 . 80 = 25 + 6 . 80 = 25 + 480  =  505 ( číslo 5 a 80 jsou výsledky výpočtu v závorkách -  č. +6 musím opsat, protože ješte nemám hotovou druhou závorku.

PAMATUJME.: ČÍSLO  0  MŮŽEME SČÍTAT, MŮŽEME ODEČÍTAT U NÁSOBENÍ NULOU JE VÝSLEDEK JE VŽDY ROVEN NULE, NULOU ALE NEMŮŽEME DĚLIT. !!! 0:8 pro nás se rovná nule, ale 8:0                                nemůžeme(budete se teprve o tom učit)

ÚKOLY:

)))))))) učebnice -16/7,8, //////uč. 17/9, 17/14, 18/17, 20/13, 25/25,26,28, 26/29, 30,36

PŘIPOMEŇME SI : POKUD NÁSOBÍM 10, 100, 1000 /k příkladu 29, 30-příklad shora

a) při násobení  si nuly schovám a po vypočítání je do výsledku vrátím. PŘÍKLAD:

př.      600 . 9 = nuly si schovám a počítám 6 . 9 = 54 .Schované nuly potom vrátím do výsledku = 5400.

př.:     63 . 200=schovám si dvě nuly a počítám 63 . 2 = 126. Schované nuly vracím  do výsledku - 126 . 100 = 12600









1) trénujte násobilku - bude vás totiž jako hladový vlk pronásledovat celý život.

2) problémy v geometrii - přestože jsme ji spolu měli pouze 2x, je vidět, že vám to opravdu moc nejde a když se posunete z 5. do 6. ročníku ?!?!

3) Netradičně začnu s geometrií.  (omlouvám se těm, kteří mají všechno v pořádku) Potřeby pro geom. jsou prostě jasné : 1x pravítko rovné -stačí 30 cm, 1x pravítko trojůhelníkové s pravým úhlem a ryskou uprostřed, která je opravdu vidět! Kružítko, které se nerozjíždí při rýs. kružnice + může mít i pravítko úhelníkové.

-Geometrie - všechny děti neznají pojmy , jako je bod, polopřímka, přímka, kolmice a příslušné značky, které jsou uvedeny.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Úkol  1:

do sešitu geometrie narýsovat nebo doplňovat úkoly ze strany z uč. 10, 14, 15,případně 22, 23

Úkol 2:

Opakování násobilky, ať jste v autě, v "šalině", autobusu, letadle, či vesmírné stanici. Protože nás čeká dělení 2-ciferným dělitelem a tam si užijete násobilky 2x víc.

Úkol 3.: do sešitu: písemně

učebnice, str. ,16/5,/////18/17, JEDNOTKY DÉLKY: str. 19-písemně úkol 1/a,b,c, str. 19/ 6-slovní úloha (zápis+výpočet+odpověď)+ písemně str. 19/8,////str. 20/9, 11, 13,15

PRO RYCHLÍKY A CHYTROLÍNY.:   Uč str. 17/11






Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky